Belka
Środa, 3 Lipca 2024   imieniny: Anatol, Jacek, Tomasz
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

Nauczycielki z SP nr 3 organizują Naradę Obywatelską o Edukacji

Data publikacji: 2019-04-01, Data modyfikacji: 2019-04-04
A A AWydrukDrukuj  
 
W najbliższą środę o godzinie 17:00 w auli szkoły podstawowej nr 3 przy ul. Świdnickiej 13 w Świebodzicach odbędzie się Narada Obywatelska o Edukacji. To oddolna inicjatywa obywatelska środowiska nauczycieli. Takie narady mają odbyć się w całej Polsce i będą dotyczyły problemów w systemie nauczania. Pretekstem do akcji jest protest nauczycieli i pracowników oświaty ale zagadnienia poruszane na naradzie będą dotyczyły również oczekiwań rodziców. Jak czytamy na stronie NOoE: Organizujemy ją po to, żeby: w bezpośrednim kontakcie z uczniami i rodzicami wyjaśnić intencje stojące za decyzją o strajku i jego formie; uczciwie budować zrozumienie i porozumienie wykraczające poza środowisko samych nauczycieli i nauczycielek; wyjść poza spór o czysto płacowym charakterze (postulat strajkowy) i wskazać jego szerszy (systemowy) i głębszy (godnościowy) charakter; wspólnie zastanowić się, jakiej edukacji i jakiej szkoły oczekują różne środowiska, a nie tylko nauczyciele i nauczycielki; zbudować możliwie szerokie, konstruktywne zainteresowanie systemowymi postulatami dotyczącymi edukacji. Dodatkowo chcemy, by Narada Obywatelska o Edukacji: była dla uczestników i uczestniczek obywatelskim doświadczeniem autentycznej, wspólnej rozmowy dotyczącej spraw publicznych; pokazała, że w ważnych sprawach publicznych obywatelskie i oddolne działanie może przynosić rzeczowe, konstruktywne i demokratycznie legitymizowane konkluzje; pomogła w umocnieniu szkoły jako ważnego dla lokalnej społeczności miejsca lokalnej debaty. W trakcie narady rozmowa o oprze się o 5 zagadnień/pytań: 1. Czego uczy szkoła? Do czego przygotowuje? Uczniowie mają różne cele – niektórzy studiowanie, inni przygotowanie do praktycznego zawodu. Dla jednych szkoła ma dostarczać przede wszystkim wiedzy inni chcieliby, żeby także wychowywała – kształtowała charakter. Jedni uznają, że szkoła ma przygotowywać do spełniania oczekiwań “innych” – rynku pracy, społeczeństwa, państwa, inni – że powinna przede wszystkim pobudzać marzenia i talenty samych uczniów i wspierać ich rozwój – ale szkoła musi służyć wszystkim. Zastanówmy się, jak łączyć dobre przygotowanie do obowiązkowych egzaminów z rozwijaniem osobistych zainteresowań. Jak umożliwić wszystkim odnoszenie sukcesów i odkrycie swoich mocnych stron, czy organizować uczniowską samopomoc, a może zajęcia pozalekcyjne? 2. Jak uczymy i wychowujemy? Jak motywujemy do nauki? Jakich doświadczeń dostarczamy? Chociaż pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami są rodzice, szkoła też odgrywa rolę w procesie wychowania, opisaną w dokumencie zwanym „programem profilaktyczno-wychowawczym”. Rodzice powinni uczestniczyć w opracowaniu tego programu dla swoich dzieci i określić, jakie punkty są ważne. Ale samo szkolne życie powinno stwarzać okazję do „wychowania w praktyce” – warto zebrać praktyczne pomysły, jak to zrobić, by te okazje były autentyczne i by uczniowie chcieli się w nie angażować. 3. Jaka jest rola szkoły w społeczności lokalnej? Szkoła może być ośrodkiem życia lokalnego, miejscem, w którym chętnie przebywa się poza godzinami lekcji – w którym spotykają się wszyscy mieszkańcy. Może być otwarta do późnego wieczora. Co może się tutaj dziać, kto może być organizatorem popołudniowego życia szkoły i w jaki sposób może taka sytuacja zmienić na lepsze szkolną edukację? 4. Jaki jest kształt wewnętrznych relacji w szkole: w trójkącie nauczyciele – uczniowie – rodzice? Dobre relacje to podstawa skutecznej współpracy. Czy warto wypracować jakieś „reguły gry”, które by pomogły te relacje nawiązać i utrzymać? Jaka rola w tworzeniu szkoły powinna przypaść samym uczniom? Co do powiedzenia powinni mieć rodzice? Jak budować dobre relacje wewnątrz każdej z grup i pomiędzy nimi? Wszyscy pewnie zgodzą się, że powinny być oparte na szacunku i wzajemnym słuchaniu, ale jak zrobić to w praktyce? Przez regulaminy czy przez szkolenia? A może przez wspólne działania? 5. Jaka jest pozycja nauczycieli? Jakie oczekiwania w stosunku do nich? Tradycyjnie nauczyciel ma „realizować program, oceniać sprawiedliwie, informować radę i rodziców, wspierać ucznia w rozwoju psychofizycznym”. Jakie punkty znalazłyby się w zakresie obowiązków formułowanych przy udziale uczniów i rodziców? Warto też się zastanowić, w jakich warunkach poszczególne wymagania są realne. Narada ma charakter otwartego spotkania, odbędzie się w auli szkoły podstawowej nr 3 w najbliższą środę, 3 marca o godz. 17:00.

Pełna treść wiadomości na: swiebodzice.info/?p=20905
swiebodzice.info, Źródło artykułu: swiebodzice.info
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
 




Brak sond
 
Newsletter
Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
 
 

Powiat świebodziński – powiat w województwie lubuskim z siedzibą w  Świebodzinie. W skład powiatu wchodzą gminy: Świebodzin, Zbąszynek, Lubrza, Łagów, Skąpe i Szczaniec, zajmując powierzchnię 937,45 km².

Atrakcje przyrodnicze stanowią: rezerwat przyrody Dębowy Ostrów w gminie Świebodzin oraz rezerwat przyrody Kręcki Łęg na obszarze gminy Zbąszynek.

Wśród zabytków wymienia się: Urząd Miasta i Gminy Zbąszynek z 1930 r., dworzec kolejowy z 1923 r.i kościół Macierzyństwa Najświętszej Maryi Panny z 1928 r. w Zbąszynku oraz kościół św. Michała Archanioła z XV wieku w Świebodzinie, zamek joannitów z XVI wieku, mury obronne z początku XIV wieku, basztę Kamienną z XIV wieku czy świebodziński ratusz z XVI wieku.

Na terenie powiatu działają firmy: SECO/WARWICK S.A. oraz SECO/WARWICK ThermAL, Eldrob SA – spółka zależna Indykpolu, RECARO czy Mercord Sp.z o.o.

Przez powiat świebodziński przebiegaja: autostrada A2 , droga ekspresowa S3 oraz droga krajowa nr 92.

 

Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola