Belka
Poniedziałek, 1 Lipca 2024   imieniny: Halina, Marian, Klarysa
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

NOoE - wnioski z dyskusji

Data publikacji: 2019-04-15, Data modyfikacji: 2019-04-19
A A AWydrukDrukuj  
 
Kilka dni temu w Publicznej Szkole Podstawowej nr 3 w Świebodzicach odbyła się Narada Obywatelska o Edukacji. W trakcie rozmów zostały zebrane oceny obecnego stanu systemu nauczania i postulaty wobec niego. W kilku niewielkich grupach składających się z uczniów, rodziców i nauczycieli dyskutowano przy stolikach – chyba po raz pierwszy w swojej sprawie mogli wypowiedzieć się uczniowie… Z zebranymi informacjami można się zgadzać lub nie ale stanowią sygnał jak dużo obecny system oświaty pozostawia do życzenia. Wielokrotnie jest mowa o przeładowaniu programów nauczania, przedmiotowym traktowaniu uczniów, braku możliwości realizacji potrzeb rozwojowych. Materiały wypracowane w Świebodzicach zostały przekazane organizatorom NOoE gdzie mają zostać porównane z innymi w celu określenia jak system oświaty jest postrzegany przez samych zainteresowanych: uczniów, rodziców i nauczycieli, a nie oderwanych od rzeczywistości urzędników… Poniżej zebrane oceny i postulaty zebrane w trakcie narady: Jaka jest rola szkoły w społeczności lokalnej? Jak jest ? – jesteśmy przeciążeni nauką, – zwiedzamy i poznajemy lokalne firmy, – brakuje nam spotkań poszerzających nasze zainteresowania i wiedzę, – brakuje nam szansy na realizacje własnych pomysłów, – dostrzegamy, że istnieje współpraca z takimi instytucjami jak MOPS, UM, Policja, Kuratorium, MDK, Biblioteki, – brakuje nam turniejów, kół zainteresowań, spektakli, – brakuje nam szans na realizację własnych zainteresowań, – dostrzegamy przeładowanie programów nauczania, – istnieje proces pedagogizacji rodziców, – uczniowie niechętnie korzystają z zajęć dodatkowych, – wspólne organizowanie festynów, – zapraszamy przedstawicieli samorządu i władze kościelne. Jak powinno być? – chętnie spotykalibyśmy się, gdyby programy nie były tak przeładowane, – powinny być spotkania poszerzające nasze zainteresowania, – powinno być lokalne radio dla wszystkich placówek oświatowych w mieście, – powinny być miejsca dla kreacji pomysłów uczniowskich oraz szansa na prezentowanie ich na forum publicznym, – powinny być organizowane imprezy cykliczne – spektakle, turnieje, festyny, festiwale i tym podobne przy wsparciu samorządów lokalnych, – mniej wiedzy pamięciowej, zmniejszyć treści programowe, – dostosowanie treści programowych do realnych potrzeb, – nauczyciele powinni być wynagradzani za prowadzenie wszystkich zajęć dodatkowych Kształt relacji Nauczyciel- Uczeń – Rodzic Jak jest? – Kontakt przez e- dziennik. – Wywiadówki. – Indywidualne spotkania. – Otwarte Drzwi. – Zespoły wychowawcze. – Zespoły dydaktyczne. – Dzięki nowoczesnym narzędziom jest łatwość komunikacji, ale często nie są one wykorzystywane. – Często o nas bez nas – np. organizacja imprez. – Zdarza się, że nauczyciele krzyczą i obrażają uczniów Jak powinno być? – Wspieranie ucznia w sytuacjach kryzysowych. – Zrozumienie Nauczyciela przez Rodziców i Uczniów. – Trójstronny dialog i szacunek. – Rodzice jako współgospodarze i współodpowiedzialni przy rozwiązywaniu problemów. – Wspólne imprezy, integracyjne, wyjazdy. – Wykorzystania wszelkich inicjatyw Rodziców i Uczniów. – Obecność reprezentacji klas – uczniów i rodziców na zebraniach. Jak uczymy i wychowujemy, motywujemy i dostarczamy doświadczeń? Jak jest? – Zbyt dużo teorii, a mało praktyki. – Kumulacja sprawdzianów. – Pośpiech w nauczaniu i nauce ze względu na nadmiar materiału. – Ocenianie zadania domowego. – Motywowanie pochwałą, ocena, nagrodą. – Brak czasu na poprawę sprawdzianu. – Brak czasu na wyjaśnienie trudnego materiału. Jak powinno być? – Większy nacisk na przekazywanie wiedzy w sposób praktyczny, przez doświadczenie. – Spotkania ze specjalistami. – Sprawdzanie wiedzy poprzez udział w projektach. – Zwiększona współpraca z władzami miasta, organizacjami lokalnymi w celu uświadomienia w/w potrzeb i oczekiwań uczniów. – Realny wpływ na życie społeczności lokalnej- kluby, klubokawiarnie. – Brak ocen z zadań domowych. – Integracje międzyszkolne, wymiana doświadczeń. – Zdrowa rywalizacja. – Więcej czasu na wytłumaczenie materiału. Czego uczy szkoła? Do czego przygotowuje? Jak jest? – Hierarchiczność i konserwatyzm szkoły. – Przeładowanie materiału. – Encyklopedyczna wiedza. – Uczenie pod testy i egzaminy. – Kult testów i klucza. – Zbędny egzamin ósmoklasisty. – Brak praktyki. – Szybkie tempo nauczania. – Brak indywidualizacji programu wobec możliwości ucznia. – Nieczytelne podręczniki. – Większość rzeczy uczniowie musza nadrabiać w domu. Jak powinno być? – Poszukiwanie odpowiedzi w różnych źródłach. – Kreatywność. – Akceptacja różnorodności. – Przygotowywanie do życia w społeczeństwie, do samodzielności. – Kształtowanie samooceny. – Egzaminy wstępne do szkół ponadpodstawowych. – Szkoła powinna uczyć, jak się uczyć, rozwiązywać konflikty, większa edukacja seksualna. – Wcześniejsza możliwość wyboru profilu. – Badać przyrost wiedzy, a nie porównywać uczniów. – Wyłączyć oceny z przedmiotów związanych z indywidualnymi predyspozycjami. – Ważne, by uczeń czuł, że jest potrzebny na lekcji. Jakie są oczekiwania w stosunku do Nauczycieli/szkoły? – Pozytywne bodźce do nauki (docenianie wkładu pracy) – Nauczyciel powinien być wzorem godnym naśladowania. – Przywrócenie zajęć wyrównawczych. – Nauczyciel powinien być partnerem wspierającym ucznia. – Dobra wzajemna komunikacja – Nauczyciel nie powinien traktować swojego przedmiotu za najważniejszy. – Wspierać zarówno uczniów z problemami i zdolnych. – Podział przy nauczaniu przedmiotów na mniejsze grupy i według poziomu wiedzy. – Wprowadzanie technologii interaktywnej. – Kształtowanie umiejętności korzystania z internetu. – Nie faworyzować uczniów. – Dostosowanie czasu nauczania zagadnień do poziomu ucznia przeciętnego, a nie zdolnego. – Dostosowanie metod pracy do poziomu ucznia. – Posługiwanie się językiem zrozumiałym dla ucznia. W czasie kiedy część uczestników NOoE pracowała w warunkach warsztatowych, reszta zebranych osób otwarcie dyskutowała na temat szkolnictwa. Z tej dyskusji powstały również notatki. Wnioski z dyskusji. 1. Brak umiejętności współpracy u uczniów. 2. Natłok wiedzy, która jest powierzchowna. 3. Konieczny jest nacisk na naukę języków obcych. 4. Nagradzanie liderów grup na nieco innych zasadach niż całej grupy. 5. Uczniowie maja problem z komunikacja i tworzeniem głębszych relacji. Być może jest to konsekwencja wpływu mediów społecznościowych. 6. Słaba umiejętność czytania ze zrozumieniem. 7. Uczniowie powinni więcej czasu spędzać wspólnie podczas zabaw, które w konsekwencji zacieśniają więzi, wyłaniają liderów, tworzą strukturę grupy. 8. Szkoła musi opierać się na trzech filarach – Nauczyciel – Uczeń – Rodzic. 9. Większy nacisk powinno się kłaść na uczenie poprzez działanie. 10. Pracować nad rozwijaniem umiejętności samooceny. 11. Nagradzanie ucznia – motywacja. 12. Zajęcia sportowe – nauka współpracy. 13. Zbyt liczne klasy. 14. Wypowiedzi na forum klasy. 15. Większa część lekcji poświęcana jest uczniom słabszym; przedmiotowe ocenianie uczniów. 16. Uczenie się wzajemne – rówieśnicze. 17. Pomijać nieprzydatne treści. 18. Zbyt dużo czasu poświęcane jest uczniom słabszym. 19. Takie przedmioty jak historia powinny być nauczane projektowo – poszerzanie jednego zagadnienia na przestrzeni wieków. Inicjatywa NOoE pokazuje, że są jeszcze grupy społecznie aktywne, które chcą kreować swoje środowisko i myślą o przyszłych pokoleniach. Ciekawe tylko, czy ktoś zechce posłuchać co mają do powiedzenia…

Pełna treść wiadomości na: swiebodzice.info/?p=21034
swiebodzice.info, Źródło artykułu: swiebodzice.info
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
 




Brak sond
 
Newsletter
Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
 
 

Powiat świebodziński – powiat w województwie lubuskim z siedzibą w  Świebodzinie. W skład powiatu wchodzą gminy: Świebodzin, Zbąszynek, Lubrza, Łagów, Skąpe i Szczaniec, zajmując powierzchnię 937,45 km².

Atrakcje przyrodnicze stanowią: rezerwat przyrody Dębowy Ostrów w gminie Świebodzin oraz rezerwat przyrody Kręcki Łęg na obszarze gminy Zbąszynek.

Wśród zabytków wymienia się: Urząd Miasta i Gminy Zbąszynek z 1930 r., dworzec kolejowy z 1923 r.i kościół Macierzyństwa Najświętszej Maryi Panny z 1928 r. w Zbąszynku oraz kościół św. Michała Archanioła z XV wieku w Świebodzinie, zamek joannitów z XVI wieku, mury obronne z początku XIV wieku, basztę Kamienną z XIV wieku czy świebodziński ratusz z XVI wieku.

Na terenie powiatu działają firmy: SECO/WARWICK S.A. oraz SECO/WARWICK ThermAL, Eldrob SA – spółka zależna Indykpolu, RECARO czy Mercord Sp.z o.o.

Przez powiat świebodziński przebiegaja: autostrada A2 , droga ekspresowa S3 oraz droga krajowa nr 92.

 

Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola